Lördagen den 28 Augusti....

Idag blev det en sväng på 24 mil. En tur jag tänkt göra förra året, men nu blev den av.

Vaknade med att solen sken in genom persiennerna. Helt ok att sätt att vakna på en ledig dag. Yr.no hade lyckats igen med att spå vädret. Jonathan kom ner och skulle hänga på en bit innan han var tvungen att åka till jobbet. Efter sedvanvlig tankning av hojarna så bar det iväg på 280 mot Hallstavik. Vid korsningen Uppsalavägen och 76:an så stannade vi och snackede lite innan Jonathan skulle fortsätta mot Uppsala via Bladåker. Tommy och jag åkte ner mot Hallstavik för att ta Kustvägen upp mot Hargshamn. En riktigt slingrig väg med backe upp och backe ner. Nu hade dom reparerat vägen på första delen genom att lägga på nån slags grus. Grus och hoj är två element som inte går bra ihop. Kände ett par gånger att cykeln släppte, men får man bara inte panik och börjar bromsa och ha sig, så rättar hojen till sånt själv. Om det nu inte är för mycket vill säga, men då har man nog valt fel körstil från början mot vad vägen tillåter.

Ut på 76:an igen och fortsatte mot Östhammar. I somras letade vi efter ett fik som vi var på i Östhammar utan att hitta det igen. Senare slog det mig att det inte låg i Östhammar utan i Öregrund. Vi passerade Östhammar och åkte via Ed Sjövreten - Karön - Rovön - Björknäs - Söderby Karlsäng till Öregrund. Liten fin väg från Östhammar till Öregrund. Väl framme i Öregrund hittade vi fiket direkt. Nu blev det ingen fika utan vi tog en 150 gr istället. Vi gick runt ner vid bodarna och kollade lite. Verkar va ett mysigt ställe Öregrund, men är väl total dött på vintern kan jag tänka mig.

Upp igen i sadeln och vidare. Gimo var nästa tänkta stoppställe. Bolkavägen ut till 76:an och sedan söderut. Passerade Norrskedika som det faktiskt var lite liv och rörelse i. Dom få affärer längs 76:an som fanns var öppna. Bakluckeloppis utanför festplatsen. Inte så mycket bilar, men det kanske hade varit mera tidigare. Var där för typ 100 år sen och såg på Thorleifs. Strax kom vi fram till Gimo. Letade oss in till centrum och där var något slags jippo. Artister som sjöng på torget framför Gimo Gallerian. Inte så mycket folk tror jag även om Gimo inte är så stort, men mer en så kan dom prestera. Vädret var ju kalas. Swedbank hade trassel med sina bankomater för varken i Öregrund eller i Gimo så funkade dom. Fiket i Gallerian kunde inte ta kort, men tjejen sa att det gick bra att ta ut i en klädbutik bredvid. Sagt å gjort. Nu kunde vi få en välbehövd fika. Klart godkänt kaffe. Blev en dammsugare till Tommy och en Toscakaka till mig. Satt fint. Det var tänkt att vi från Gimo skulle ta oss hem via väg 273 mot Almunge, men vi bestämde oss för att följa väg 288 in till Uppsala.

Ut från Gallerian och upp i sadeln igen. En mycket tråkigare sångare än dom tjejer som sjöng när vi kom dit. Ut på 288 och kosan styrdes mot Uppsala. Tråkig väg att åka hoj på långa rakor och 90 väg. Vi skulle till Fyrishov och surra lite med Jonathan. Vi kom fram till Fyrishov och Jonathan kom strax ut. Han verkar inte ha långt till dörren han inte. Vi snackde en stund och funderade på alternativa vägar hem, men klockan sprang iväg så vi bestämde oss för att ta gamla Uppsala vägen hem. Väl hemma så var maten alldeles strax klar så det var bara att sätta sig. Gott efter en dag i sadeln.

Vad som grämer mig var att jag glömde min telefon och därmed kameran. Den la jag på laddning i morse, så den skulle va pigg hela dagen. Kom på att den låg hemma när vi hade åkt runt 1 mil hemifrån. Surt. Kul att lägga upp foton för att sedan titta på i vinter och drömma sig tillbaka.

Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0