Juldagen 2009....

Då vär julafton över. Idag blir det lite efterdyningar då Jennifer å Eddie, Lina å Rickard med Milo och Ted å Johanna kommer över. Det var en riktigt trevlig julafton med god mat och dryck. Vi hade köpt ett vitt vin, som Jeffär gillar,och det skulle Jeffär å jag dela på. Jeffär nöjde sig med ett glas så jag fick offra mig på resten. Det var ett gott vin.

Juldagen. Minns den från mina yngre dagar. Det var den tråkigaste dagen på hela året. Absolut ingenting var öppet. Jag vet inte om den yngre generationen tänkt på att det var inte så himla länge sedan alla, och jag menar alla, affärer var stängda på söndagar. Då fanns heller inga ÖB, Rusta eller Jula butiker. Biltema var bara ett postorderföretag med traditionell katalog som man kunde beställa ur. Inga Biltema affärer. Clas Ohlson butik fanns bara i Insjön, sen var det katalog beställningar som gällde. Det har förändrats en hel del.

Ganska intressant det här med "spinnoff  efekten". Tänkte på Trollhättan och SAAB. 3500 direkt berörda av en nedläggning. Sen har vi alla leverantörer av delar till SAAB och deras  underleverantörer. 3500 som skulle äta och fika kanske köpa sig ett äpple. Personalen från catering firman som skötte utspisningen övertalig. Catering firman i sin tur var kanske beroende av inkomsterna från SAAB och får avvecklas. Leverantören av kaffe som misste en stor kund. Man räknar med att om 3500 persoenr misster sitt job så blir den totala summan av personer som mister jobbet 8000. Om man då tänker att om 1% av ett helt lands befölkning, då räknat på inte bara arbetsföra personer, misster sitt jobb, så skulle väl det om något ligga i en regerings intressa att förhindra. Se efter vårt eget hus innan vi börjar bygga andras. Pengarna kan vara ett lån precis som vilket annat lån som helst fast med lite generösare villkor. Det räddar ju trots allt 8000 personers arbeten.

Ha de! och God fortsättning på julen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0